Bezig met het online jaarverslag? Het kan beter, leuker én makkelijker!
We kunnen er niet meer om heen: vanaf 28 juni moeten zoveel mogelijk websites, apps en online producten digitaal toegankelijk zijn. Bedrijven zijn daardoor verplicht om hun online diensten zo in te richten dat deze voor iedereen bruikbaar en toegankelijk zijn.
Dit is ook belangrijk voor organisaties met een maatschappelijke doelstelling. Overkoepelende onderwijsorganisaties, sociale werkvoorzieningen, ziekenhuizen, maatschappelijke instellingen. Allemaal organisaties die het ‘grote publiek’ bedienen. En die hun werk jaarlijks toelichten met een jaarverslag.
Jaarverslagen die zoveel beter, leuker én makkelijker kunnen.
Beter omdat op dit moment een grote groep mensen jouw jaarverslag niet begrijpt of leest omdat deze niet digitaal toegankelijk is. Jouw jaarverslag kan leuker als je er meer van maakt dan een opsomming van cijfers. En het kan makkelijker -en goedkoper- als je een goed format bedenkt.
Maak je online jaarverslag digitaal toegankelijk zodat iedereen mee kan doen.
Dat kan al heel simpel.
Door de teksten bijvoorbeeld te toetsen op begrijpelijkheid. Woorden die jullie in de organisatie gebruiken, zijn niet voor iedereen begrijpelijk en makkelijk te lezen. Wist je dat er websites zijn waar je een woord kunt testen op begrijpelijkheid?
Afbeeldingen maak je ‘zichtbaar’ met alt-tekst, dat is een tekstuele omschrijving van een afbeelding. En vergeet niet om je website geschikt te maken voor voorleessoftware.
Als je het navigatiemenu ook met het toetsenbord kunt bedienen, help je mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking. Prettig als je last hebt van RSI, bijvoorbeeld.
Zorg dat een filmpje te bekijken is op verschillende apparaten en browsers. En dat het ondertiteling en audiodescriptie heeft. Audiodescriptie is een stem die beschrijft welke beelden er te zien zijn.
Met een paar simpele maatregelen wordt jouw jaarverslag glashelder. Voor iedereen.
En als je nu toch bezig bent, maak je online jaarverslag dan beetje leúker.
Met een interactief jaarverslag wordt jullie verhaal meer dan een opsomming van cijfers. Met beweging, geluid en video’s komt de inhoud, jouw boodschap, tot leven:
- Een video van 2 minuten van de directeur wordt dan wel gehoord.
- Ingewikkelde cijfers maak je aantrekkelijk met een infographic.
- En een informatieve illustratie of animatie brengt beweging in jouw verhaal.
Dat leest lekkerder digitaal toegankelijk weg.
Duurzaam en kostenbesparend
Met een goed format wordt jouw online jaarverslag een kostenbesparende oplossing. Zo’n format hergebruik je elk jaar. Bovendien is het eenvoudig aan te passen en te verbeteren. En dat maakt jouw leven weer een stuk beter, leuker en makkelijker.