De eerste stappen naar een digitaal toegankelijke website

Dit is een afbeelding van een desktop, smartphone en een tablet met de tekst: jouw website digitaal toegankelijke maken, de eerste stappen.

Zo zet je de eerste stappen naar een digitale toegankelijke website

‘Hoe digitaal toegankelijk is jouw website?’
‘Sites voor mensen met een beperking nog vaak ontoegankelijk’

Zomaar wat headlines van de laatste tijd. Dikke kans dat je dacht dat digitale toegankelijkheid een ‘overheidsdingetje’ was.

Mis dus. Vanaf juni 2025 moeten ook bedrijven voldoen aan de wettelijke eisen voor een digitaal toegankelijke website. Toch is een website die iedereen laat meedoen méér dan een verplichting.

In dit blog lees je waarom en welke voordelen er zijn. Ook voor semi-overheidsorganisaties. Je leest waarom het slim is om er nu alvast mee te beginnen. En wat je zelf kan doen op weg naar digitale toegankelijkheid voor iedereen.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat een website of app voor iedereen bruikbaar is. Met of zonder beperking.

De voordelen van een digitale toegankelijke website

Toegankelijkheid gaat over gebruikers die geen filmpje kunnen beluisteren omdat ze doof zijn of in een overvolle trein zitten. Die moeite hebben om de tekst te lezen vanwege dyslexie. En wat denk je van mensen die de muis niet steeds kunnen bedienen omdat ze hun pols hebben gebroken?

Enig idee over hoeveel mensen dit gaat?

Schrik niet: 6 miljoen.
Mensen die dus jouw product of diensten niet kunnen gebruiken.

En dat is knap lastig, want echt alles is tegenwoordig digitaal. Zorgen dat iedereen kan meedoen is dus geen verplichting, maar een kwestie van menselijkheid.

Interessant, denk je misschien en in gedachten voeg je ‘digitoegankelijkheid’ toe aan je to-dolijstje.

Maar let op, want naast (semi-overheids)organisaties moeten ook bedrijven aan de bak.
Op 28 juni 2025 gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. Bedrijven moeten dan ook de toegankelijkheidseisen doorvoeren voor veel van hun producten of diensten.

Tijd dus om in NU actie te komen.

Maar voordat we vertellen welke simpele stappen je alvast kunt zetten, kijken we eerst wat digitaal toegankelijk is volgens de wet.

Wat valt er volgens de wet onder digitale toegankelijkheid?

Om jouw website, online pdf-document of app bruikbaar te maken voor iedereen, toets je deze aan de WCAG (Web Content Accessibilty Guidelines). Dit is zeg maar, dé handleiding voor digitale producten.

De WCAG zegt dat alles op jouw website voor iedereen:

  • waarneembaar
  • bedienbaar
  • begrijpelijk
  • en robuust moet zijn.

Ze noemen dit de 4 principes.

Bij waarneembaar hoort bijvoorbeeld dat je een beschrijvende tekst toevoegt aan een informatieve afbeelding. Daardoor begrijpen mensen die blind of slechtziend zijn wat ze zouden moeten ‘zien’.

Door het navigatiemenu ook bedienbaar te maken met het toetsenbord help je mensen met een fysieke beperking. Dit is dus een voorbeeld van bedienbaar.

Met begrijpelijk wordt bedoeld dat alles op je website en in de app glashelder moet zijn voor mensen en software. Zo moet je bij een formulier aangeven waar de fout zit als iemand iets niet goed heeft ingevuld.

Je website en/of app is robuust als deze door veel verschillende apparaten en door hulptechnologie kan worden gebruikt. Een filmpje bijvoorbeeld, moet te bekijken zijn op verschillende apparaten en browsers.

3 niveaus van digitale toegankelijkheid

Voldoe je aan de richtlijnen van de WCAG, dan mag je jezelf digitoegankelijk noemen.
De WCAG 2.1 maakt daarbij onderscheid in 3 niveau’s: A, AA en het ‘hoogste’ AAA.
Met niveau A voldoe je aan de basiseisen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Om dit te bereiken moet je website goed scoren op 30 succescriteria.

Overheidsorganisaties moeten voldoen aan niveau A en AA. Ze moeten daarmee scoren op 50 succescriteria. Niveau AAA is het hoogst haalbare, maar niet wettelijk verplicht. Als je voldoet aan de bijbehorende 28 succescriteria dan is je website ook geschikt voor mensen met een specifieke beperking.

PS: de meeste recente WCAG 2.2 AA bevat 55 succescriteria.

Hoe begin je met een website digitaal toegankelijk te maken?

WCAG, principes, niveaus… zucht…
We horen je in gedachten al zuchten. Maar denk eens aan die miljoenen mensen die je blij gaat maken. En wist je dat je heel simpel zelf al direct 2 stappen kunt zetten?

Stap 1

Stap 1 is zelf eens testen hoe digitaal toegankelijk jouw website is. Met een online quickscan zoals WAVE.

Met zo’n online tool controleer je zelf of je website digitaal toegankelijk is. Met deze indicatie in de hand kun je zelf al een aantal verbeteringen doorvoeren in techniek, content en design.
Let wel even op. Zo’n quickscan is iets anders dan een officieel onderzoeksrapport, een audit.

Vergeet niet dat Windows en Apple macOS beschikken over bijvoorbeeld voorleessoftware. En over mogelijkheden om contrast in te stellen of om te vergroten. Ook kun je afbeeldingen zichtbaar maken met tekst.

Je helpt hiermee dus al snel en makkelijk mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn.

Stap 2

Stap 2 is een toegankelijkheidsverklaring maken en publiceren op je site. In deze toegankelijkheidsverklaring geef je aan hoe toegankelijk jouw website of app is en waar je de komende tijd nog aan gaat werken.

Een voorbeeld van een toegankelijkheidsverklaring vind je op onze eigen website.
Lees dit voorbeeld op onze website.

Vind je dit toch te ingewikkeld of bespaar je liever tijd?
Wij van Digitaal Toegankelijke Websites (DTW) hebben ons helemaal verdiept in het digitaal toegankelijk maken van websites. We begeleiden je er graag bij!

Copywriter: Cindy Rodenburg Tekst & Communicatie